V České republice je nízká míra nezaměstnanosti již několik měsíců. Zaměstnavatelé na to reagují zvyšováním mezd a dovozem pracovní síly ze zahraničí. Obě řešení ale mají svá úskalí a naráží už na limity. Pojďme se zaměřit na nábor zaměstnanců od základu. Ukážeme vám základní způsoby náboru.
Cílová skupina
Neudělejte chybu hned na začátku náborového procesu a udělejte si jasno, jakého uchazeče chcete vlastně oslovit. Vžijte se do svého potencionálního zaměstnance. Jiným způsobem přilákáte uchazeče středního a vyššího managementu a jiným způsobem oslovíte uchazeče do výroby. Pokud byste přeskočili tento krok, zbytečně utratíte nemalé množství peněz za inzeráty, které by nepřilákali mnoho vhodných kandidátů.
Pracovní inzerát
Dejte si záležet na pracovním inzerátu. Je alfou a omegou pro úspěšné nalezení kandidátů. Zvolte vhodný způsob, jakým bude inzerát napsaný. Důležitý je jeho styl a měl by obsahovat vše podstatné. Naopak by neměl být zbytečně dlouhý. Doplnit informace můžete až na pohovoru. Krátký nebo naopak dlouhý inzerát může kandidáty odradit. Inzerát by měl zaujmout a můžete tak obsahovat slangové výrazy určené pro danou skupinu pracovníků. Mluvit jazykem „ajťáků“ nebo účetních není na škodu.
Kde inzerovat?
Kde pracovní inzerát uveřejnit? To záleží opět na typu pracovníků, které hledáte. Určitě neuděláte chybu, pokud zvolíte vhodné pracovní portály a sociální sítě. Nezapomínejte ani na osvědčené a klasičtější způsoby inzerce. Například inzerce v novinách, místním oběžníku, reklama v rádiu, letáky s nabídkou pracovních míst do schránek, letáky na vývěskách v okolí firmy, inzerce na Úřadu práce. Vyzkoušeli jste už všechny možnosti?
Doporučení a interní komunikace
Při hledání zaměstnanců byste neměli opomenout doporučení skrze zaměstnance. Nezanedbávejte tedy interní komunikaci. Všichni zaměstnanci by měli vědět, jaké pozice obsazujete.